Länkarmen, även kallad för MacPherson-fjädring eller länkarmsfjädring, monteras vid hjulet och gör att du kan styra det på rätt sätt och samtidigt hålla det vinkelrätt mot marken. Länkarmsfjädringar fästs direkt på bilens underrede med en bussning och till hjulet via en kulled.
När och varför bör du byta ut länkarmsfjädringen?
En skadad fjädring kan orsaka för tidigt slitage på dina bildäck, stötdämpare och bromsbelägg, vilket i sin tur kan leda till dålig dragkraft samt till att du förlorar kontroll över bilen.
En skadad fjädring kan även orsaka ett totalt stopp av bilen då hjulen inte längre går att styra.
Till skillnad från bromsbeläggen anses länkarmen vara en svårsliten del. Det är i princip bara större olyckor och upprepade slag som kan skada länkarmen. Byts fjädringen ut är det sällan för att den har gått sönder på egen hand. Bussningen är istället den del av systemet som ofta utsätts för högtryck. För att kunna veta säkert om länkarmen är skadad bör du därför först undersöka hur det ligger till med bussningens gummidelar. Om du hittar repor eller sprickor på gummit betyder det att det är dags att byta ut länkarmen!
Länkarmsfjädringen bör bytas ut om:
- Den har utsatts för allvarlig påverkan eller små, upprepade stötar.
- Kulleden och/eller bussningen visar tecken på slitage.
- Bussningen är sliten. I det här fallet kommer din bil att vilja glida åt ena sidan av vägen vid inbromsning och åt andra sidan vid acceleration.
- Om du hör ett klickande ljud då du kör över hinder (vägbulor, gropar i vägen, vägräfflor) kommer det förmodligen från en sliten kulled.
- Du känner att ratten vibrerar.
Hur du byter ut en länkarm
Som tidigare nämnts är varje fjädring kopplad till ett hjul, med två fjädringar framtill och två baktill. I likhet med bromsbelägg eller stötdämpare, byts länkarmsfjädringarna ut parvis, vilket innebär att om du byter ut höger länkarm kommer du också att behöva byta ut den vänstra.
Om du vill ge dig på att byta ut länkarmsfjädringarna själv har vi sammanställt några steg som kan hjälpa dig att utföra reparationen på ett säkert sätt:
- Först måste du lyfta bilen med hjälp av en domkraft och ta bort hjulet för att få tillgång till länkarmen. För att undvika olyckor rekommenderar vi att du först läser igenom vår sida "Lyft bilen med domkraft" under "Instruktioner/Rådgivning".
- Efter att ha avlägsnat hjulet från navet är det dags att lossa krängningshämmarlänken. Om din bil inte har en hämmarlänk så lossa istället hela krängningshämmaren från länkarmsfjädringen.
- Avlägsna de skruvar eller muttrar och bultar som fäster länkarmen till din bils underrede och plocka sedan bort den. Nu kan du byta ut din slitna fjädring mot en ny!
- Att montera en ny fjädring är hur enkelt som helst! Fäst länkarmen på bilens underrede med skruvarna som du tidigare tagit bort, koppla ihop kulleden och styrspindeln och slutligen fäst tillbaka krängningshämmarlänken eller krängningshämmaren.
- Behöver du byta ut en länkarmsfjädring finns det inget bättre ställe än Mister-Auto.com! På Mister-Auto.com’s hemsida hittar du hundratals reservdelar som är 100% kompatibla med din bil, till de allra bästa pris. Med bara några klick kan du hitta de delar du behöver och få dem levererade hem eller till ditt närmaste postkontor inom 72 timmar!