En kamrem ser till att kamaxeln går i en bilmotor. Kamremmen är en bildel som ingen riktigt bryr sig om förrän den går sönder, men det är alltid bra att hålla ett öga på kamremmen i din bil då motorn kan ta allvarlig skada ifall kamremmen går av.
För vissa motorfordon används istället för kamrem en kamkedja, med samma funktion. En kamkedja behövs däremot inte bytas ut lika ofta.
Mister-Auto erbjuder kamremmar för alla av Sveriges vanligaste bilmodeller. Köp enkelt dina kamremmar online och spara pengar.
Denna bildel kopplar samman motorns olika axlar och synkroniserar dessa så att motorn arbetar stadigt och koordinerat. Detta förklarar det engelska namnet på bildelen, som är "timing belt".
För den mer tekniskt vetgirige kan det nämnas att delarna som kamremmen kopplar samman är vevaxlarna. Genom att göra detta så synkroniseras motorn så att ventilerna öppnar och stängs vid rätt tidpunkt i förbränningen. I en fyrtaktsmotor så ser kamremmen till att alla ventiler öppnar och stängs under den tid vexaxeln roterar ett varv.
Exakt när du behöver byta kamrem är svårt att säga. En rekommendation är att kolla i din servicemanual och se vad som står där. Men i många fall rekommenderar verkstäder ofta att du byter kamrem långt innan servicemanualen anger. För en generell uppskattning kan det nämnas att kamremsbyte kan vara aktuellt efter 10.000 mil eller var femte år, beroende på vad som kommer först. Vid service bör kamremmen i din bil kontrolleras.
Ett tydligt tecken på att en kamrem behöver bytas är att den fransar av sig, är tydligt nött eller har sprickor i sig. Ett annat relaterad varningstecken är att spännrullarnas lagring ger oljud ifrån sig.
Vet om att de siffror som finns i servicemanualen endast är rekommendationer. En kamrem kan gå sönder långt innan dess och i många fall får då bilägarna stå för kostnaden, då de flesta garantier erbjuder dåligt täckning vid förstörda kamremmar.
För det första är det viktigt att kolla över andra delar av motorn samtidigt som du genomför ett kamremsbyte. Speciellt behöver du se till att motorns pistonger och motorvalv är i takt. Detta då motorn annars kan skära sig i framtiden. Du kommer också behöva att byta spännare och spännhjul och i vissa fall kamaxel.
Vissa verkstäder rekommenderar också att du byter vattenpump.
Notera att detta är ett relativt avancerat mekanikerjobb så ifall du inte är 100% på att du kan genomföra ett kamremsbyte kan du alltid höra med närmaste verkstad ifall de kan göra jobbet om du införskaffar rätt delar och rätt tillbehör. Detta kan spara dig ett par hundralappar.
Enligt en undersökning gjord av ViBilägare så finns det mycket pengar att spara på att byta kamrem själv eller i en oberoende verkstad. Som exempel nämns att en auktoriserad Audi-verkstad ville ha 14.291 kr för att byta kamrem i en Audi A6. Detta går att jämföra med de 6196 kr den oberoende verkstaden krävde för samma jobb.
En annan bil där skillnaden var stor mellan priset hos den auktoriserade verkstaden och den oberoende verkstaden var Volkswagen Polo. Här ville den auktoriserade verkstaden ha 9548 kr för ett kamremsbyte medan den oberoende verkstaden endast krävde 4686 kr. Alltså var den auktoriserade verkstaden nästan dubbelt så dyr.
Oavsett hur du väljer att göra ditt kamremsbyte visar detta att här finns det tusenlappar att spara.
Vi gör det lätt för dig att hitta rätt bildel till din bil. Det enda du behöver göra är att skriva in ditt registreringsnummer så tar vi hand om resten.
När du beställer på nätet från Mister-Auto köper du från en av Europas största återförsäljare av bildelar. Med verksamhet i över 20 europeiska länder och med över 300.000 bildelar i vårt sortiment kan vi garantera dig ett bra pris på kamremmar och kamremssatser.