Bromsarna är bilens viktigaste säkerhetsdetalj. Alltså är det självklart att de skall kontrolleras med jämna mellanrum och bytas ut när det behövs. Lyckligtvis är delarna inte särskilt dyra om du köper bromsarna online, och det är heller inte så svårt att göra jobbet med bytet själv. För vissa bilar behöver man emellertid ett särskilt diagnosinstrument för att ställa bilen i serviceläge, vilket kan göra det nödvändigt att låta en verkstad ta hand om jobbet. Bilens bromssystem består av flera komponenter, men viktigast att känna till och vanligast att byta är kanske bromsskivan och bromsoket, som i sin tur har bromsbelägg av ett särskilt slitmaterial.
När du trycker på bromspedalen överförs kraften med hydraulik till bromsoken, som då kniper åt om bromsskivorna och hindrar hjulen att rulla. Den bakre delen av fordonet har normalt trumbromsar där själva bromsningsfunktionen sker med hjälp av bromsbackar som pressar mot insidan av trumman. Som alla bildelar som utsätts för friktion och hög värme så nöts både bromsklossar och bromsskivor. Eftersom bromsarna är ett hydrauliskt system så ingår naturligtvis också bromsvätska som även kan behöva bytas ut.
Bilens bromsskivor nöts varje gång de används, och blir alltså tunnare och tunnare med tiden. Att köra med skivor som blivit tunnare än den minimi-tjocklek som rekommenderas är att utsätta sig för onödig risk. Man kan nämligen inte vara säker på om de tunnare skivorna klarar av de tuffa påfrestningarna från friktionen vid kraftiga inbromsningar. Det är inte bara friktionen utan även de höga temperaturerna vid körning som sliter på bromsskivorna. Tunna skivor hettas upp lättare, och hettan riskerar att göra skivorna skeva, vilket leder till sämre bromsverkan. Det är av den anledningen som man åtminstone till framhjulen, där påfrestningarna är störst, ofta använder sig av skivor med luftspalter som kyls bättre. Nötta bromsskivor skall alltså bytas ut.
Man byter bromsskivorna i par, alltså båda fram eller båda bak på en gång, eftersom ojämnt nötta bromsskivor kan påverka bilens styrning. Bromsbelägg och bromsskivor går enkelt att hitta på nätet och hos Mister-Auto har vi ett stort sortiment av bildelar för alla märken och modeller med upp till 60% rabatt på ordinarie pris. Vi erbjuder dessutom snabb leverans för alla våra produkter. Det är enkelt att köpa högkvalitativa bromsdelar online hos Mister-Auto till oslagbara priser.
När man byter bromsskivor skall man samtidigt byta bromsbeläggen. Vanligen byter man naturligtvis bromsbelägg oftare för sig än andra delar av bilens bromssystem. Hur vet man att det är dags att byta? Oljud och vibrationer från bromssystemet är ibland det första som vittnar om att det är dags att titta närmare på bromsarna. I vissa fall kan man inte undgå att höra när de är dags, eftersom vissa bromsbelägg har ett litet plåtbleck som väsnas när man bromsar efter det att bromsbelägget slitits ned till bleckets nivå. På senare tid förses många bilar med en slitagevarnare som känner av när det är dags att byta och då indikeras detta på bilens instrumentpanel. Men naturligtvis så skall man inte lita för mycket på några automatiska system när det gäller en så viktigt säkerhetsdetalj. Titta efter med egna ögon. När det återstår mindre än tre millimeter av bromsbelägget så skall man absolut byta ut det.
Hur mycket bromsarna på bilen slits beror bland annat på förarens körstil. Växla ned och använd motorbroms i nedförsbackar och släpp gasen i tid istället för att hårda inbromsningar framför rödljuset. Och ge de nya bromsarna en liten inkörningsperiod efter bytet. Provbromsa ordentligt innan du ger dig ut i trafiken, så att bromsbeläggens yta får nötas fram och klossarna komma på plats.