Skivbromsar är en självklar del av ett fordons bromssystem. Mekanismen består av en roterande skiva som sitter monterad i hjulnavet, en bromsback och ett bromsok med två bromsklossar som pressar mot skivan och skapar friktion när föraren trycker på bilens bromspedal. Friktionen mellan klossarna och bromsskivan på vardera sida av fordonet är det som bromsar hjulen. Därför är kvaliteten på skivbromsarna avgörande för hur pass bra bromsverkan du har på bilen. Ordentliga bromsar är en grundläggande faktor för trafiksäkerheten, och i moderna fordon hittar man nästan uteslutande skivbromsarna på framhjulen. När bilen är igång nöts bromsskivan som utsätts för ständigt tryck och höga temperaturer. Slitna bromsskivor måste därför bytas ut eftersom de påverkar bilens styrningskapacitet och kan leda till en försämrad bromsverkan.
Ofta talas det om både skivbromsar och trumbromsar i bilsammanhang. Den stora skillnaden mellan de två är att skivbromsar avleder värme snabbare medan trumbromsar lätt kan överhettas och förlora sin bromsverkan, eller i värsta fall tappa den helt. Generellt sett finns det två typer av skivbromsar på marknaden: massiva och ventilerade bromsar. En ventilerad skivbroms väger mindre och kyler ned skivan och belägg desto snabbare än en massiv broms. Bak på bilen, där behovet av bromsverkan inte är lika stort, är det vanligt med massiva bromsskivor. Till en vanlig stadsbil brukar man dock inte rekommendera skivbromsar på bakhjulen eftersom större delen av bromskraften ändå hamnar på framhjulen. Där passar det bättre med ventilerade bromsar som bättre tål höga temperaturer.
Gnisslande skivor är ett tydligt tecken på att du behöver byta ut skivbromsarna. Vanligtvis består gnisslet av ett slipande metalliskt skrapande när du trycker på bromsen. Stöter bilen vid inbromsning eller drar för mycket åt ena sidan kan även detta vara tecken på att skivorna är slitna eller att smuts har fastnat mellan bromsbelägg och bromsskiva. För att få rätt bromsverkan måste samtliga bromsskivor på bilen ha exakt samma tjocklek och den får absolut inte vara för tunn. När du byter ut nötta bromsskivor kan det vara en god idé att samtidigt byta ut de slitna bromsbeläggen. Vid byte är det viktigt att kontrollera att den nya skivan är av exakt samma modell som den gamla.
Behöver du nya delar till ditt skivbromssystem har Mister-Auto det du behöver. Med över 300.000 bildelar och tillbehör för alla fordonsmodeller är Mister-Auto en ledande referens för miljontals hobbymekaniker och bilentusiaster. Allt som behövs för underhåll av bilar finns att hämta hos oss och med snabb leverans och 15 dagars returrätt kan du vara säker på att du får det du behöver, när du behöver det. Upptäck vad Mister-Auto har att erbjuda idag genom att besöka vår fullspäckade hemsida. Här hittar du oslagbara erbjudanden, upp till 60% rabatt på ordinarie pris och en praktisk sökmotor som enkelt och snabbt hjälper dig att hitta just den bromsdel du letar efter. Mister-Auto ser till att din bil håller sig i drift!