Ett fjädringssystem finns till för att göra bilfärden mer bekväm och säkrare för alla passagerare, samt hindra att bilen skadas av kraftiga stötar.
Fjädringen har två huvuduppgifter. Dels skall fjädringssystemet förbättra manöver- och bromsegenskaper. Alltså hjälpa bilen reagera kvickt och snabbt, vilket så klart både ger mer körglädje och högre säkerhet. Dels skall fjädring och stötdämpare se till att stötar och vibrationer inte sprider sig till själva chassit. Det är här stötdämpare kommer in.
Problemet som oftast finns med fjädringen är att dessa två olika funktioner går stick och stäv mot varandra. En mjuk fjädring ger hög komfort, men köregenskaperna lider. En hård fjädring får bilen att kännas rapp och alert, men komforten drabbas.
Som riktiga exempel kan vi använda en amerikansk SUV och en italiensk sportbil. En amerikansk SUV ligger oftast väldigt mycket åt komfort-hållet. Så körupplevelsen är väldigt mjuk och fin oavsett vägunderlag. Men istället drabbas köregenskaperna och bilen kan nästan bli båt-lik i hur den reagerar.
Jämför detta med en italiensk sportbil där köregenskaper har prioriterats. Bilen reagerar direkt på minsta rattrörelse, men komforten blir istället lidande. Bilfärden blir skumpig och stötig.
Mellan dessa två extremer befinner sig de flesta andra bilar. De flesta tillverkare söker en kompromiss mellan god komfort och fina köregenskaper.
Bladfjäder - Bladfjädrar är vanliga i många äldre amerikanska bilmodeller och i tyngre fordon som till exempel byggmaskiner. Bladfjädrar består av en rad olika blad som packats ihop till ett fjäderpaket.
Spiralfjäder - Spiralfjädrar, som också kallas för skruvfjädrar, är den vanligaste typen av fjädringar i dagens bilar. Spiralfjädrarna kan enkelt kännas igen genom dess typiska utseende - en lindad cylinder runt en stötdämpare i metall.
Luftfjädring - Luftfjädringssystem finns i vissa mer exklusiva bilar där fjädrarna bytts ut mot detta system. Luftfjädring finns i många dyrare tyska bilar. Ifall luftfjädringen går sönder i en äldre bil kan bilen inte köras. Men i många nyare modeller har tillverkare kompenserat för detta.
Stötdämparnas livslängd ligger på mellan 6000 och 8000 mil för en vanlig personbil. Men fjädringen påverkas så klart av vilken typ av körning som bilen utsätts för. Ifall du tar bilen 20 minuter till jobbet varje dag kommer fjädringen säkert hålla för åtminstonde 8000 mil. Men ifall du är ute i terrängen mycket eller kör mycket på dåligt underhållna landsvägar kan fjädringarna ge upp långt innan 6000 mil. Kontrollera gärna deras skick efter 2000 eller 3000 mil för att vara på den säkra sidan.
Oftast delas stötdämpare upp i bakre och främre stötdämpare.
Med Mister-Auto kan du beställa stötdämpare och fjädring från de största tillverkarna (till exempel Monroe) från ett av Europas största bildelsföretag. Med verksamhet i över 20 länder och med över 300.000 bildelar i vårt sortiment ser vi alltid till att du får ett bra pris.
Ifall du beställer på nätet blir det också enklare att hitta rätt bildel till din bil. Sök bara med ditt reg-nummer för att enkelt se vilken del du behöver.